Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
   Jak wyłączyć cookies?    ROZUMIEM
^Back To Top
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

MECHANIK MONTER MASZYN I URZĄDZEŃ - 723310

- okres kształcenia 3 lata,
- języki obce: język angielski
 
 
 
Mechanik-monter maszyn i urządzeń należy do zawodów bardzo często spotykanych w sferze zatrudnienia. Dominującym układem czynności w zawodzie są prace montażowe i remontowe, które wykonuje pracownik zajmujący się wytwarzaniem, konserwacją, naprawą i eksploatacją maszyn i urządzeń mechanicznych. Praca mechanika-montera maszyn i urządzeń wymaga na ogół zespołowego działania i oparta jest na współpracy.
Przemysł maszynowy należy do rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Mechanicy należą do grupy poszukiwanych pracowników. Rynek pracy oczekuje na profesjonalnych pracowników o wysokich kwalifikacjach zawodowych. Ze względu na spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją maszyn i urządzeń. Szybkie przeobrażenia w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach stwarzają potrzebę rozwijania kształcenia w zawodzie. Absolwenci w zawodzie mogą podejmować indywidualną działalność gospodarczą w formie jednoosobowego przedsiębiorstwa.
 
Dominującym układem czynności w zawodzie są prace montażowe i remontowe, które wykonuje pracownik zajmujący się wytwarzaniem, konserwacją, naprawą i eksploatacją maszyn i urządzeń mechanicznych. Praca mechanika-montera maszyn i urządzeń wymaga na ogół zespołowego działania i oparta jest na współpracy.
Ze względu na spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń technicznych.
Dodatkowe uprawnienia jakie może zdobyć uczeń to spawacz. Spawacze łączą części i elementy konstrukcyjne wykonane ze stali, żeliwa, metali nieżelaznych i ich stopów przez ręczne spawanie gazowe i łukiem elektrycznym lub przez zgrzewanie za pomocą zgrzewarek elektrycznych bądź też stosując lutowanie czy też lutospawanie; przecinają elementy konstrukcyjne palnikiem gazowym, łukiem elektrycznym, metodą plazmową lub laserową.
  

W trakcie cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku jest to kwalifikacja MEC.03:

Kwalifikacja:MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń.

Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
Uczeń:
1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
3) stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi maszyn i urządzeń,
6) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej,
7) charakteryzuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej,
8) charakteryzuje układy mechatroniczne konwencjonalne,
9) stosuje programy komputerowe do wykonywania rysunków technicznych i doboru części maszyn i urządzeń,
10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Obsługa maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń,
2) określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń,
3) dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy,
4) naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń,
5) instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy,
6) reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia,
7) ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń,
8) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń.

Montaż maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń,
2) stosuje metody montażu maszyn i urządzeń,
3) dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywanych prac montażowych,
4) przygotowuje części maszyn i urządzeń do montażu,
5) ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach,
6) łączy części maszyn,
7) montuje układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń,
8) montuje zespoły i mechanizmy maszyn i urządzeń,
9) sprawdza jakość wykonanego montażu maszyn i urządzeń.

 

Przykładowe miejsca pracy:

- przedsiębiorstwa przemysłu metalowego i maszynowego,
- przedsiębiorstwa usługowo- naprawcze,
- własna działalność gospodarcza.

Przykładowe przedmioty szkolne:

- podstawy elektrotechniki i elektroniki,
- podstawy konstrukcji maszyn,
- podstawy technik wytwarzania,
- technologia montażu maszyn i urządzeń,
- konstrukcja maszyn.
 

Zawody w zasięgu ręki:

Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń, zdobędziesz kolejny zawód – technik mechanik.
Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację MEC.10. Organizacja i wykonywanie prac spawalniczych, zdobędziesz kolejny zawód – technik spawalnictwa.

 

AUTOMATYK - 731107

- okres kształcenia 3 lata,
- języki obce: język angielski
 

Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która pojawiła się stosunkowo niedawno, bo w XX wieku. Zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, gdzie udział człowieka jest maksymalnie ograniczony. W ostatnich latach wywarła ona ogromny wpływ na dziedziny takie jak medycyna, motoryzacja, przemysł i wiele innych. Automatyka coraz częściej pojawia się w życiu codziennym i w pracy człowieka, dzięki niej wynaleziono niejedno urządzenie i maszynę. Po prostu, dla ułatwienia życia (np. myjnia samochodowa), aby przyspieszyć procesy produkcyjne w przemyśle lub dla większej dokładności w medycynie. Przykłady można by mnożyć. Dziś ciężko sobie wyobrazić halę produkcyjną bez maszyn z szybko posuwającymi się taśmami. To właśnie automatycy zajmują się tym, by takie maszyny pracowały bez zarzutu. To oni projektują układy sterujące do maszyn, które mają być przeznaczone do konkretnych celów.

Po ukończeniu szkoły, automatyk będzie miał wiedzę z zakresu automatyki, pneumatyki oraz hydrauliki siłowej, wiedzę dotyczącą maszyn i urządzeń, umiejętność analizy procesów produkcyjnych w celu dobrania metod automatyzacji procesów, wiedzę techniczną z zakresu obsługi maszyn, a także systemów sterowania czy dotyczącą zagadnień utrzymania ruchu. Będzie także przygotowany do uczestniczenia w testowaniu prototypów, do montażu i instalowania nowych lub zmodyfikowanych urządzeń i układów automatyki, diagnozowania usterek i ustalania ich przyczyn oraz realizacji napraw zgodnie z określonymi standardami i dokumentacją techniczną.

Obecnie wszystkie niemal gałęzie przemysłu są ściśle zautomatyzowane, tak więc dobry automatyk nie powinien mieć większych problemów ze znalezieniem pracy. Automatycy doskonale odnajdują się w odpowiadających ich kwalifikacjom działach technologicznych i konstrukcyjnych. Zwykle są to firmy produkcyjne i usługowe, wykorzystujące na liniach produkcyjnych i montażowych rozwiązania z zakresu automatyki i robotyki przemysłowej lub zajmujące się jej kompleksowym projektowaniem, produkcją, uruchomieniem i serwisowaniem.

 W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku jest to kwalifikacja: ELM.01:

Kwalifikacja:ELM.01. Montaż, uruchamianie i obsługiwanie układów automatyki przemysłowej.

Podstawy automatyki
Uczeń:
1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki,
2) charakteryzuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
3) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym, 4) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych,
5) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania wartości wielkości elektrycznych,
6) posługuje się schematami ideowymi i montażowymi układów elektrycznych i elektronicznych,
7) posługuje się rysunkami technicznymi schematycznymi, złożeniowymi i montażowymi układów automatyki przemysłowej,
8) wykonuje rysunki techniczne schematyczne, złożeniowe i montażowe układów automatyki przemysłowej z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych,
9) rozróżnia części urządzeń i układów automatyki przemysłowej,
10) wykonuje obróbkę ręczną części urządzeń automatyki przemysłowej,
11) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
12) opisuje układy sterowania stosowane w układach automatyki przemysłowej,
13) obsługuje sterowniki PLC (Programmable Logic Controller),
14) posługuje się pojęciami z dziedziny pneumatyki i hydrauliki,
15) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
 
Montaż układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) rozróżnia elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie wyglądu i oznaczeń,
2) klasyfikuje elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie schematu,
3) określa funkcje i zastosowanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej,
4) dobiera narzędzia i materiały do montażu mechanicznego urządzeń automatyki przemysłowej,
5) montuje urządzenia automatyki przemysłowej zgodnie z dokumentacją techniczną,
6) dobiera kable i przewody elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne do wykonania instalacji,
7) wykonuje połączenia elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne na podstawie dokumentacji technicznej,
8) wykonuje połączenia elementów i urządzeń automatyki przemysłowej,
9) wykonuje podłączenie urządzeń automatyki przemysłowej do instalacji zasilającej,
10) wykonuje pomiary parametrów kabli i przewodów instalacji,
11) określa zasady montażu elementów i urządzeń automatyki przemysłowej na przyłączach procesowych rozłącznych,
12) wykonuje dokumentację powykonawczą.
 
Uruchamianie i obsługa układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) konfiguruje urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie dokumentacji technicznej,
2) uruchamia urządzenia i układy automatyki przemysłowej,
3) dobiera przyrządy do wykonania pomiarów sprawdzających poprawność działania układów automatyki przemysłowej,
4) wykonuje pomiary parametrów procesowych układów automatyki przemysłowej,
5) sprawdza poprawność działania układów automatyki przemysłowej,
6) posługuje się narzędziami do obsługi układów automatyki przemysłowej.

 

Przykładowe miejsca pracy:
- działy utrzymania ruchu zakładów użytkujących aparaturę pomiarowo-kontrolną oraz zautomatyzowane urządzenia precyzyjne
- zakłady produkujące (także prowadzące usługi w zakresie instalowania, przeglądu i naprawy) elementy automatyki przemysłowej, układy sterowania, aparaturę pomiarowo-kontrolną, zautomatyzowane - urządzenia dla różnych przeznaczeń oraz wszelkiego rodzaju urządzeń precyzyjnych.
  
Przykładowe przedmioty szkolne:

- elektrotechnika i elektronika,
- podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych,
- techniki wytwarzania,
- urządzenia automatyki przemysłowej.
- instalacje automatyki przemysłowej
- pracownia urządzeń automatyki przemysłowej
- pracownia instalacji automatyki przemysłowej
 

Zawody w zasięgu ręki:
Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację ELM.04. Eksploatacja układów automatyki przemysłowej, zdobędziesz kolejny zawód – technik automatyk.
 
   
 

MAGAZYNIER LOGISTYK - 432106

- okres kształcenia 3 lata,
- języki obce: język angielski
 
   
 
Magazynier – logistyk zajmuje się przyjmowaniem do magazynu, zapewnieniem odpowiednich warunków przechowywania i wydawaniem środków i materiałów, prowadząc odpowiednią dokumentację; bierze udział w inwentaryzacjach i odpowiada materialnie za powierzone mu mienie.
      Do podstawowych zadań należy również przyjmowanie towarów do magazynu, uczestnictwo w odbiorze ilościowym i jakościowym, sporządzanie odpowiedniej dokumentacji; wydawanie towarów z magazynu na podstawie dowodów rozchodowych; rozmieszczanie i układanie przyjętych towarów na wyznaczonej powierzchni magazynowej, zabezpieczanie ich przed zepsuciem, zniszczeniem i kradzieżą; prawidłowe oznakowanie składowanych towarów; przestrzeganie terminów ważności i trwałości towarów oraz terminów zwrotu opakowań; utrzymywanie porządku i czystości w magazynie, przejezdności dróg transportowych, eksploatacyjnych i pożarowych: przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ppoż.; prowadzenie dokumentacji magazynowej przy użyciu programów komputerowych lub metodami tradycyjnymi; czynny udział w inwentaryzacjach, doraźnych, ciągłych, zdawczo-odbiorczych; wyjaśnianie przyczyn powstawania różnic w stanie ilościowym towarów; uczestnictwo w czynnościach reklamacyjnych w zakresie wad jakościowych lub braków/ nadwyżek ilościowych; ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone mu towary i środki; nadzór nad pracą osób zatrudnionych w magazynie.
 
Do podstawowych zadań magazyniera-logistyka należy przyjmowanie towarów do magazynu, uczestnictwo w odbiorze ilościowym i jakościowym, sporządzanie odpowiedniej dokumentacji; wydawanie towarów z magazynu na podstawie dowodów rozchodowych; rozmieszczanie i układanie przyjętych towarów na wyznaczonej powierzchni magazynowej, zabezpieczanie ich przed zepsuciem, zniszczeniem i kradzieżą; prawidłowe oznakowanie składowanych towarów; przestrzeganie terminów ważności i trwałości towarów oraz terminów zwrotu opakowań; utrzymywanie porządku i czystości w magazynie, przejezdności dróg transportowych, eksploatacyjnych i pożarowych: przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ppoż.; prowadzenie dokumentacji magazynowej przy użyciu programów komputerowych lub metodami tradycyjnymi; czynny udział w inwentaryzacjach, doraźnych, ciągłych, zdawczo-odbiorczych; wyjaśnianie przyczyn powstawania różnic w stanie ilościowym towarów; uczestnictwo w czynnościach reklamacyjnych w zakresie wad jakościowych lub braków/ nadwyżek ilościowych; ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone mu towary i środki; nadzór nad pracą osób zatrudnionych w magazynie.
  

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w tym przypadku jest to kwalifikacja SPL.01:

Kwalifikacja: SPL.01. Obsługa magazynów

Podstawy logistyki
Uczeń:
1) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu logistyki,
2) stosuje zasady normalizacji w logistyce,
3) zabezpiecza dokumenty przeznaczone do przechowywania,
4) posługuje się miarami statystycznymi do wykonywania zadań zawodowych,
5) charakteryzuje systemy i procesy logistyczne,
6) charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji,
7) charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji,
8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Organizowanie pracy magazynu
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje i funkcje magazynów i centrów dystrybucji w procesach gospodarczych,
2) charakteryzuje zapasy w magazynie,
3) optymalizuje zagospodarowanie powierzchni i przestrzeni magazynowej,
4) charakteryzuje urządzenia i wyposażenie magazynowe służące do wykonywania zadań zawodowych,
5) charakteryzuje procesy magazynowe,
6) charakteryzuje proces zarządzenia zapasami i magazynem.

Przechowywanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje cechy zapasów decydujące o sposobie i warunkach magazynowania,
2) charakteryzuje parametry przechowywania zapasów,
3) monitoruje stany zapasów magazynowych,
4) analizuje miary oceny stanu zapasów w magazynie,
5) przechowuje zapasy, uwzględniając ich podatność naturalną i techniczną na magazynowanie,
6) przestrzega zasad gospodarowania opakowaniami, materiałami pomocniczymi i odpadami w magazynie.

Przyjmowanie i wydawanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje systemy zamawiania towarów,
2) oblicza wielkość i termin dostawy zapasów do magazynu,
3) przyjmuje towary do magazynu,
4) wydaje zapasy (np. materiały, wyroby gotowe, towary) z magazynu,
5) sporządza dokumentację dotyczącą przyjęcia i wydania zapasów,
6) posługuje się nowoczesnymi technologiami identyfikacji i znakowania zapasów oraz miejsc składowania,
7) stosuje systemy informatyczne w procesie magazynowania.

Zabezpieczanie majątku
Uczeń:
1) wyjaśnia potrzebę zabezpieczania majątku przedsiębiorstwa znajdującego się w magazynie,
2) zabezpiecza majątek przedsiębiorstwa znajdujący się w magazynie i majątek powierzony,
3) charakteryzuje metody kontroli stanu ilościowego i jakościowego majątku magazynu oraz zapasów magazynowych,
4) kontroluje stan majątku w magazynie i zapasów magazynowych,
5) oblicza koszty i cenę usług magazynowych.

Obsługiwanie klientów i kontrahentów
Uczeń:
1) prowadzi rozmowę sprzedażową zgodnie z zasadami komunikacji interpersonalnej,
2) przygotowuje ofertę handlową magazynu,
3) przeprowadza proces reklamacji.

 
 
Przykładowe miejsca pracy:
- magazyny,
- centra logistyczne,
- terminale kontenerowe,
- centra dystrybucyjne,
- firmy produkcyjne,
- handlowe i usługowe.
  
Przykładowe przedmioty szkolne:

- gospodarka magazynowa,
- magazyny przyprodukcyjne,
- magazyny dystrybucyjne,
- procesy magazynowe,
- organizacja prac magazynowych.
 

Zawody w zasięgu ręki:
Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację SPL.04. Organizacja transportu, zdobędziesz kolejny zawód – technik logistyk.

TECHNIK URZĄDZEŃ DŹWIGOWYCH - 311940

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
Technik urządzeń dźwigowych - jest zawodem wprowadzonym do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w 2015 roku, w związku z tym kształcenie w tym zawodzie może odbywać się w szkołach ponadgimnazjalnych. Z uwagi na konieczność wyposażenia wielu obiektów w urządzenia dźwigowe istnieje potrzeba sukcesywnego przygotowywania specjalistów w zawodzie, zajmujących się montażem i konserwacją urządzeń dźwigowych.Absolwenci szkoły kształcącej w zawodzie technik urządzeń dźwigowych będą przygotowani do organizowania i wykonywania prac związanych z montażem i konserwacją urządzeń dźwigowych, takich jak:- dźwigów osobowych i towarowych z napędem elektrycznym i hydraulicznym,- dźwigów budowlanych i towarowych małych,- urządzeń dla osób niepełnosprawnych,- schodów i chodników ruchomych.Technicy urządzeń dźwigowych mogą znaleźć zatrudnienie na stanowiskach związanych z montażem urządzeń dźwigowych oraz utrzymaniem prawidłowego funkcjonowania urządzeń dźwigowych. W ostatnich latach obserwuje się w naszym kraju dynamiczny rozwój gospodarki związanej z branżą urządzeń dźwigowych. Wraz ze wzrostem postępu technicznego i technologicznego wzrasta zapotrzebowanie na urządzenia dźwigowe montowane w różnych obiektach. Warunki wprowadzania na rynek nowych urządzeń dźwigowych regulują dyrektywy dźwigowa 95/16/WE oraz maszynowa 2006/46/WE. Znaczna część dotychczas eksploatowanych urządzeń wymaga wymiany, modernizacji lub przystosowania ich do obecnie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych, odpowiednio do obowiązujących wymagań, norm i przepisów. Obecnie w naszym kraju zainstalowanych jest ponad 110 tysięcy dźwigów osobowych i towarowo-osobowych. Należy pamiętać również o znacznej liczbie dźwigów towarowych, urządzeń dla niepełnosprawnych oraz schodów i chodników ruchomych. Liczba ta stale wzrasta. Każdego roku Urząd Dozoru Technicznego rejestruje kilka tysięcy nowych urządzeń. Większość nowo montowanych urządzeń stanowią dźwigi z napędem elektrycznym. Dźwigi z napędem hydraulicznym stanowią obecnie niewielki odsetek urządzeń wprowadzanych na rynek. Prace związane z konserwacją urządzeń dźwigowych, schodów i chodników ruchomych mogą być wykonywane jedynie przez osoby posiadające odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne wydawane przez jednostki UDT po zdaniu egzaminu przed komisją kwalifikacyjną. Wiąże się to z zapotrzebowaniem na specjalistów posiadających kwalifikacje w zakresie montażu i konserwacji urządzeń dźwigowych. Warunki eksploatacji urządzeń transportu bliskiego – w tym dźwigów, schodów i chodników ruchomych w Polsce – reguluje rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 29 października 2003 r. (Dz.U. z 2003 r., Nr 193, poz. 1890). Określa ono między innymi formy dozoru technicznego oraz terminy badań okresowych jak również terminy wykonywania przeglądów konserwacyjnych. 

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku są to kwalifikacje ELE.08, ELE.09:

Kwalifikacja: ELE.08. Montaż urządzeń dźwigowych.

Podstawy urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) rozróżnia elementy obwodów elektrycznych,
2) charakteryzuje zjawiska związane z prądem i napięciem elektrycznym oraz polem magnetycznym,
3) charakteryzuje elementy elektroniki analogowej i cyfrowej,
4) charakteryzuje maszyny elektryczne i instalacje elektryczne,
5) obsługuje układy automatyki,
6) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych,
7) charakteryzuje właściwości materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych,
8) wykonuje połączenia mechaniczne układów elektrycznych i elektronicznych, w tym połączenia lutowane, 9) wykonuje obróbkę ręczną części urządzeń dźwigowych,
10) charakteryzuje narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonania prac z zakresu obróbki maszynowej,
11) wykonuje pomiary warsztatowe części urządzeń dźwigowych, przeprowadza w trakcie montażu pomiary szybów i maszynowni oraz pomiary położenia zespołów,
12) charakteryzuje typowe wielkości tolerancji i pasowań,
13) stosuje prawa mechaniki i hydrauliki do obliczania parametrów urządzeń dźwigowych,
14) sporządza rysunki techniczne,
15) rozpoznaje właściwe normy, regulacje prawne i procedury oceny zgodności dotyczące urządzeń dźwigowych.

Montaż podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) charakteryzuje urządzenia dźwigowe,
2) charakteryzuje budowę dźwigów osobowych, towarowych, towarowych małych, budowlanych oraz schodów i chodników ruchomych z napędem elektrycznym i hydraulicznym,
3) charakteryzuje zasadę działania dźwigów osobowych, towarowych i towarowych małych, budowlanych oraz schodów i chodników ruchomych z napędem elektrycznym i hydraulicznym,
4) charakteryzuje budowę i funkcje podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych,
5) ocenia zgodność warunków w miejscu montażu z dokumentacją techniczną,
6) charakteryzuje metody zabezpieczania miejsc montażu urządzeń dźwigowych,
7) montuje podzespoły mechaniczne urządzeń dźwigowych.

Montaż podzespołów elektrycznych urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) charakteryzuje budowę, funkcje i zasady działania podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych, takich jak: dźwigi osobowe, towarowe i towarowe małe, budowlane oraz schody i chodniki ruchome,
2) charakteryzuje przewody i kable stosowane w układach zasilania i sterowania urządzeń dźwigowych,
3) charakteryzuje układy zasilania i zabezpieczeń oraz sterowania urządzeń dźwigowych,
4) montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji urządzeń dźwigowych,
5) wykonuje czynności związane z uruchomieniem urządzeń dźwigowych po montażu.

 

Kwalifikacja: ELE.09. Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych.

Podstawy urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) rozróżnia elementy obwodów elektrycznych,
2) charakteryzuje zjawiska związane z prądem i napięciem elektrycznym oraz polem magnetycznym,
3) charakteryzuje elementy elektroniki analogowej i cyfrowej,
4) charakteryzuje maszyny elektryczne i instalacje elektryczne,
5) obsługuje układy automatyki,
6) wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych,
7) charakteryzuje właściwości materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych,
8) wykonuje połączenia mechaniczne układów elektrycznych i elektronicznych, w tym połączenia lutowane,
9) wykonuje obróbkę ręczną części urządzeń dźwigowych,
10) charakteryzuje narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonania prac z zakresu obróbki maszynowej,
11) wykonuje pomiary warsztatowe części urządzeń dźwigowych,
12) charakteryzuje typowe wielkości tolerancji i pasowań,
13) stosuje prawa mechaniki i hydrauliki do obliczania parametrów urządzeń dźwigowych,
14) sporządza rysunki techniczne,
15) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Obsługa urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) charakteryzuje obowiązki pracownika obsługującego urządzenie dźwigowe wymagające obsługi,
2) obsługuje urządzenie dźwigowe zgodnie z instrukcją obsługi,
3) stosuje metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z obsługą urządzeń dźwigowych.

Organizowanie prac związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1) planuje prace konserwacyjne urządzeń dźwigowych,
2) kalkuluje koszty wykonania prac konserwacyjnych,
3) organizuje stanowisko pracy związane z przeprowadzaniem konserwacji urządzeń dźwigowych,
4) stosuje metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń. Konserwacja urządzeń dźwigowych Uczeń: 1) posługuje się dokumentacją techniczną dotyczącą konserwacji urządzeń dźwigowych,
2) dokonuje bieżących przeglądów konserwacyjnych urządzeń dźwigowych,
3) lokalizuje i usuwa usterki urządzeń dźwigowych,
4) przeprowadza wymianę uszkodzonych elementów urządzeń dźwigowych,
5) kontroluje parametry techniczne i eksploatacyjne urządzeń dźwigowych,
6) wykonuje czynności związane z badaniami technicznymi urządzeń dźwigowych,
7) prowadzi dokumentację związaną z konserwacją urządzeń dźwigowych. 

 

Przykładowe miejsca pracy:

- zakłady produkcyjne i naprawcze urządzeń dźwigowych,
- zakłady modernizacji urządzeń dźwigowych,
- placówki dozoru technicznego

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- montaż urządzeń dźwigowych,
- dokumentacja techniczna,
- rysunek techniczny,
- język obcy zawodowy,
- działalność gospodarcza,
- elektrotechnika i elektrnikika
- technologie i konstrukcje mechaniczne 

Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.

  

TECHNIK AUTOMATYK - 311909

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
 
Automatyka - to dziedzina techniki i nauki, która pojawiła się stosunkowo niedawno, bo w XX wieku. Zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, gdzie udział człowieka jest maksymalnie ograniczony. W ostatnich latach wywarła ona ogromny wpływ na dziedziny takie jak medycyna, motoryzacja, przemysł i wiele innych. Automatyka coraz częściej pojawia się w życiu codziennym i w pracy człowieka, dzięki niej wynaleziono niejedno urządzenie i maszynę. Po prostu, dla ułatwienia życia (np. myjnia samochodowa), aby przyspieszyć procesy produkcyjne w przemyśle lub dla większej dokładności w medycynie. Przykłady można by mnożyć. Dziś ciężko sobie wyobrazić halę produkcyjną bez maszyn z szybko posuwającymi się taśmami. To właśnie automatycy zajmują się tym, by takie maszyny pracowały bez zarzutu. To oni projektują układy sterujące do maszyn, które mają być przeznaczone do konkretnych celów.
Po ukończeniu szkoły, technik automatyk będzie miał wiedzę z zakresu automatyki, pneumatyki oraz hydrauliki siłowej, wiedzę dotyczącą maszyn i urządzeń, umiejętność analizy procesów produkcyjnych w celu dobrania metod automatyzacji procesów, wiedzę techniczną z zakresu obsługi maszyn, a także systemów sterowania czy dotyczącą zagadnień utrzymania ruchu. Będzie także przygotowany do uczestniczenia w testowaniu prototypów, do montażu i instalowania nowych lub zmodyfikowanych urządzeń i układów automatyki, diagnozowania usterek i ustalania ich przyczyn oraz realizacji napraw zgodnie z określonymi standardami i dokumentacją techniczną.
Obecnie wszystkie niemal gałęzie przemysłu są ściśle zautomatyzowane, tak więc dobry automatyk nie powinien mieć większych problemów ze znalezieniem pracy. Technicy automatycy doskonale odnajdują się w odpowiadających ich kwalifikacjom działach technologicznych i konstrukcyjnych. Zwykle są to firmy produkcyjne i usługowe, wykorzystujące na liniach produkcyjnych i montażowych rozwiązania z zakresu automatyki i robotyki przemysłowej lub zajmujące się jej kompleksowym projektowaniem, produkcją, uruchomieniem i serwisowaniem.

  

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku są to kwalifikacje: ELM.01, ELM.04:

Kwalifikacja: ELM.01. Montaż, uruchamianie i obsługiwanie układów automatyki przemysłowej.

Podstawy automatyki
Uczeń:
1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki,
2) charakteryzuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
3) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym, 4) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych,
5) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania wartości wielkości elektrycznych,
6) posługuje się schematami ideowymi i montażowymi układów elektrycznych i elektronicznych,
7) posługuje się rysunkami technicznymi schematycznymi, złożeniowymi i montażowymi układów automatyki przemysłowej,
8) wykonuje rysunki techniczne schematyczne, złożeniowe i montażowe układów automatyki przemysłowej z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych,
9) rozróżnia części urządzeń i układów automatyki przemysłowej,
10) wykonuje obróbkę ręczną części urządzeń automatyki przemysłowej,
11) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
12) opisuje układy sterowania stosowane w układach automatyki przemysłowej,
13) obsługuje sterowniki PLC (Programmable Logic Controller),
14) posługuje się pojęciami z dziedziny pneumatyki i hydrauliki,
15) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
 
Montaż układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) rozróżnia elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie wyglądu i oznaczeń,
2) klasyfikuje elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie schematu,
3) określa funkcje i zastosowanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej,
4) dobiera narzędzia i materiały do montażu mechanicznego urządzeń automatyki przemysłowej,
5) montuje urządzenia automatyki przemysłowej zgodnie z dokumentacją techniczną,
6) dobiera kable i przewody elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne do wykonania instalacji,
7) wykonuje połączenia elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne na podstawie dokumentacji technicznej,
8) wykonuje połączenia elementów i urządzeń automatyki przemysłowej,
9) wykonuje podłączenie urządzeń automatyki przemysłowej do instalacji zasilającej,
10) wykonuje pomiary parametrów kabli i przewodów instalacji,
11) określa zasady montażu elementów i urządzeń automatyki przemysłowej na przyłączach procesowych rozłącznych,
12) wykonuje dokumentację powykonawczą.
 
Uruchamianie i obsługa układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) konfiguruje urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie dokumentacji technicznej,
2) uruchamia urządzenia i układy automatyki przemysłowej,
3) dobiera przyrządy do wykonania pomiarów sprawdzających poprawność działania układów automatyki przemysłowej,
4) wykonuje pomiary parametrów procesowych układów automatyki przemysłowej,
5) sprawdza poprawność działania układów automatyki przemysłowej,
6) posługuje się narzędziami do obsługi układów automatyki przemysłowej.

 

Kwalifikacja: ELM.04. Eksploatacja układów automatyki przemysłowej.

Podstawy automatyki
Uczeń:
1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki elektroniki,
2) charakteryzuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
3) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym,
4) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych,
5) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania wartości wielkości elektrycznych,
6) posługuje się schematami ideowymi i montażowymi układów automatyki przemysłowej,
7) posługuje się rysunkami technicznymi schematycznymi, złożeniowymi i montażowymi układów automatyki przemysłowej,
8) wykonuje rysunki techniczne schematyczne, złożeniowe i montażowe układów automatyki przemysłowej z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych,
9) rozróżnia części urządzeń i układów automatyki przemysłowej,
10) wykonuje obróbkę ręczną części urządzeń automatyki przemysłowej,
11) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
12) opisuje układy sterowania stosowane w układach automatyki przemysłowej,
13) obsługuje sterowniki PLC (Programmable Logic Controller),
14) posługuje się pojęciami z dziedziny pneumatyki i hydrauliki,
15) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Przeglądy i konserwacja układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją techniczną układów automatyki przemysłowej,
2) wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację układów automatyki przemysłowej na podstawie dokumentacji technicznej,
3) wykonuje pomiary parametrów układów automatyki przemysłowej zgodnie z dokumentacją techniczną,
4) przeprowadza testy układów automatyki przemysłowej,
5) ocenia stan techniczny układów automatyki przemysłowej.

Diagnostyka i naprawa układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
1) wykonuje pomiary sygnałów sterujących w układach regulacji i sterowania,
2) ocenia stan techniczny układów automatyki przemysłowej na podstawie wykonanych pomiarów i wytycznych zawartych w dokumentacji technicznej,
3) lokalizuje uszkodzenia w układach automatyki przemysłowej,
4) określa rodzaj i zakres napraw układów automatyki przemysłowej,
5) dobiera narzędzia do wykonania napraw układów automatyki przemysłowej,
6) dobiera podzespoły do napraw układów automatyki przemysłowej,
7) wymienia uszkodzone elementy w układach automatyki przemysłowej,
8) sprawdza poprawność działania układów automatyki przemysłowej,

Przykładowe miejsca pracy:

- specjalista w laboratoriach zakładów przemysłowych,
- w ośrodkach badawczo-rozwojowych, biurach technologicznych, halach produkcyjnych,
- podjąć pracę w zawodzie jako technik dozoru technicznego,
- technolog produkcji i napraw, technolog i projektant w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej,
- technik w zakładach naprawy i serwisu sprzętu elektronicznego,
- prowadzić własną firmę produkcyjną i usługową,

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- elektrotechnika i elektronika,
- pomiary elektryczne,
- urządzenia i systemy sterowania automatyki przemysłowej
- podstawy automatyki;
- podstawy elektrotechniki i elektroniki;
- rysunek techniczny i AutoCad;
- urządzenia i instalacje automatyki; 

Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.
  
   

Kontakt CEZiB

Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu
w Gorzowie Wlkp. 
ul. Warszawska 48

  667-659-100 - sekretariat główny
  667-659-304 - sekretariat TM nr5, BSIS nr5
  667-002-737 - sekretariat TBiS nr1, BSIS nr1
  667-004-797 - pedagog/psycholog
  667-003-392 - asystent międzykulturowy/Aсистент Mіжкультурний
  667-659-210 - kursy dokształcania młodocianych pracowników
  667-004-738 - administracja
e-mail: cezib@edu.gorzow.pl

Firmy współpracujące

Copyright © 2025. Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim Rights Reserved.


Facebook skype digg