Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
   Jak wyłączyć cookies?    ROZUMIEM
^Back To Top
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

TECHNIK SPAWALNICTWA - 311516

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
 
Obecnie w przemyśle ok. 80% połączeń wykonuje się za pomocą technik spawalniczych.
W Polsce funkcjonuje ok. 7 tyś. zakładów wykonujących wyroby i konstrukcje spawane oraz bliżej nieokreślona liczba przedsiębiorstw gdzie spawanie jest procesem pomocniczym.
W normach światowych i europejskich proces spajania uznany jest za proces specjalny czyli proces którego wyniku nie można przewidzieć w trakcie jego trwania. Ewentualne wady mogą ujawnić się dopiero w trakcie jego użytkowania. W związku z tym niezbędny jest nadzór wykwalifikowanej kadry nad procesem spajania we wszystkich fazach tego procesu. Bardzo istotną rolę odgrywa tu średni personel nadzoru spawalniczego którego obecnie bardzo brakuje.

Absolwent kończący szkołę w zawodzie technik spawalnictwa będzie przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:

- połączeń spawanych różnymi metodami spawalniczymi: spawanie w osłonie gazów ochronnych MIG/MAG i TIG, spawanie gazowe, spawanie elektryczne,
- projektowania połączeń konstrukcyjnych oraz części maszyn przy pomocy oprogramowania typu CAD,
- oceny złączy spawanych i obsługi urządzenia kontrolno-pomiarowego,
- posługiwania się językiem obcym zawodowym,
- naprawy i konserwacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
- nadzorowania przebiegu wytwarzania konstrukcji spawanych,

 W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie czyli MEC.03 i MEC.10: 

Kwalifikacja: MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń.

Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
Uczeń:
1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
3) stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi maszyn i urządzeń,
6) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej,
7) charakteryzuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej,
8) charakteryzuje układy mechatroniczne konwencjonalne,
9) stosuje programy komputerowe do wykonywania rysunków technicznych i doboru części maszyn i urządzeń,
10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Obsługa maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń,
2) określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń,
3) dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy,
4) naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń,
5) instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy,
6) reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia,
7) ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń,
8) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń.

Montaż maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń,
2) stosuje metody montażu maszyn i urządzeń,
3) dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywanych prac montażowych,
4) przygotowuje części maszyn i urządzeń do montażu,
5) ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach,
6) łączy części maszyn,
7) montuje układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń,
8) montuje zespoły i mechanizmy maszyn i urządzeń,
9) sprawdza jakość wykonanego montażu maszyn i urządzeń.

  

Kwalifikacja: MEC.10. Organizacja i wykonywanie prac spawalniczych.

Podstawy spawalnictwa
Uczeń:
1) określa rodzaje połączeń spajanych,
2) określa techniki spajania materiałów,
3) interpretuje zjawiska fizyczne występujące podczas spajania,
4) charakteryzuje budowę złącza spawanego,
5) charakteryzuje materiały przeznaczone na konstrukcje spajane,
6) charakteryzuje elementy spawane przy wytwarzaniu konstrukcji budowlanych, mostów, zbiorników i w budowie maszyn i urządzeń,
7) charakteryzuje procesy pękania w procesie spawania,
8) organizuje stanowiska do spajania, w tym spawania, zgrzewania, lutowania i klejenia,
9) charakteryzuje rodzaje obróbki cieplnej do procesów spawalniczych,
10) dobiera techniki i metody do wytwarzania konstrukcji spawanych,
11) charakteryzuje naprężenia i odkształcenia spawalnicze,
12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Organizowanie i wykonywanie procesów spajania
Uczeń:
1) charakteryzuje gazy techniczne,
2) charakteryzuje budowę i działanie urządzeń do spawania gazowego,
3) obsługuje palniki gazowe,
4) charakteryzuje warunki i stosowane sposoby cięcia termicznego (tlenowego, tlenowo--proszkowego, plazmowego, lancą tlenową) oraz napawania,
5) wykonuje proces cięcia tlenowego i plazmowego ręcznego,
6) wykonuje proces cięcia tlenowego i plazmowego na wypalarce sterowanej numerycznie (CNC),
7) stosuje programy do generowania G-kodu na wypalarkę CNC,
8) dobiera metody, urządzenia i warunki do zgrzewania metali i ich stopów oraz tworzyw sztucznych,
9) charakteryzuje procesy i urządzenia do spawania łukowego,
10) opracowuje instrukcję technologiczną spawania,
11) dobiera sposoby unikania i usuwania skutków odkształceń spawalniczych,
12) dobiera materiały konstrukcyjne oraz materiały dodatkowe do wytwarzania konstrukcji spawanych,
13) dobiera metody i materiały do naprawy części technikami spawalniczymi,
14) wykonuje połączenia spawane metodą 111 (spawanie łukowe elektrodą otuloną),
15) wykonuje połączenia spawane metodą 131 i 135 (spawanie łukowe w osłonach gazów elektrodą topliwą),
16) wykonuje połączenia spawane metodą 141 (spawanie łukowe w osłonach gazów elektrodą nietopliwą),
17) wykonuje połączenia spawane metodą 311 (spawanie gazowe acetylenowo-tlenowe),
18) wykonuje proces napawania,
19) wykonuje proces spawania i zgrzewania tworzyw sztucznych,
20) wykonuje proces lutowania i lutospawania,
21) wykonuje proces cięcia i żłobienia elektropowietrznego,
22) kontroluje jakość wykonanych spoin,
23) rozróżnia cechy wyrobów spawanych i wyrobów wykonanych innymi technikami wytwarzania,
24) posługuje się dokumentacją techniczną procesów spawalniczych,
25) wykonuje proste obliczenia wytrzymałościowe połączeń spajanych,
26) sporządza rysunki konstrukcji spawanych,
27) dobiera urządzenia spawalnicze do wytwarzania konstrukcji,
28) stosuje programy komputerowe do modelowania konstrukcji spawanych i tworzenia dokumentacji.

Nadzorowanie przebiegu wytwarzania konstrukcji spawanych
Uczeń:
1) charakteryzuje zasady i metody kontroli jakości złączy spawanych, zgrzewanych, lutowanych i klejonych,
2) rozróżnia typy produkcji ze szczególnym uwzględnieniem wytwarzania konstrukcji spawanych, zgrzewanych i lutowanych,
3) określa koszty wytworzenia wyrobów i konstrukcji spawanych,
4) kontroluje parametry jakościowe procesów wytwarzania konstrukcji spawanych,
5) kontroluje przebieg prac na danym stanowisku,
6) kontroluje stan techniczny urządzeń spawalniczych,
7) kontroluje w podstawowym zakresie jakość wykonanych spoin i jakość wyrobów.

Przykładowe miejsca pracy:

- własna działalność gospodarczą,
- przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją urządzeń technicznych;
- zakłady usługowo-naprawcze.

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- podstawy konstrukcji maszyn,
- podstawy spawalnictwa,
- naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń,
- nadzorowanie przebiegu wytwarzania konstrukcji spawanych,
- organizacja i wykonywanie procesów spajania.

Zawody w zasięgu ręki:
Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń zdobędziesz kolejny zawód - technik mechanik.
 

TECHNIK SPEDYTOR - 333108

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
 
Celem pracy spedytora jest organizowanie przewozu towarów w kraju i za granicą. Spedytorem może być tylko ten, kto zawodowo i za wynagrodzeniem, w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie, na rachunek zleceniodawcy, podejmuje się wysyłania lub odbioru przesyłki oraz innych czynności związanych z jej przewozem. W obszarze działania spedytora znajduje się transport samochodowy, kolejowy, morski, wodny śródlądowy, lotniczy i intermodalny. Organizowanie przewozów polega na szukaniu klienta, ustalaniu szczegółów dotyczących transportu, negocjowaniu ceny za usługę oraz rozliczaniu usługi. Do zadań spedytora należy także poszukiwanie dodatkowych klientów, aby zapewnić optymalne wykorzystanie środka transportu na całej, planowanej trasie przewozu. W przypadku eksportu oraz importu towarów spedytor odpowiedzialny jest za wypełnianie dokumentów oraz organizację odpraw celnych. Spedytor w swojej pracy doradza w sprawach wyboru gestii transportowej, środka transportu i drogi przewozu, przygotowania ładunku do przewozu. Planuje potrzeby spedycyjne placówki transportowej, co związane jest z określaniem i ustalaniem niezbędnej liczby środków transportu do wykonania zadania przewozowego.
 
Do zadań spedytora należy zaliczyć również ubezpieczenie towaru, opracowanie instrukcji wysyłkowych i materiałów informacyjnych dla klientów, zawieranie umów z klientami krajowymi i zagranicznymi biorącymi udział w usłudze przemieszczania ładunku, sporządzanie i kompletowanie dokumentów przewozowych i innych wymaganych przepisami importera, eksportera oraz państw tranzytowych. Spedytor organizuje załadunek i wyładunek towarów oraz nadzoruje i monitoruje cały proces przewozowy i operacje przeładunkowe. Na spedytorze spoczywa także obowiązek uzgodnienia każdorazowo sposobów i miejsca dostarczenia ładunku. W szczególnych sytuacjach na zlecenie klienta organizuje czasowe przechowywanie i magazynowanie ładunków. Z przewozami międzynarodowymi związane są zadania dotyczące organizowania odprawy celnej.
 
W sytuacjach zakłóceń w realizacji dostawy towaru zadaniem spedytora jest natychmiastowe likwidowanie wynikłych przeszkód i zakłóceń.
Miejscem pracy spedytora są pomieszczenia biurowe oraz miejsca załadunku, rozładunku lub przeładunku towarów. W niektórych sytuacjach spedytor bierze również udział w przewozie.
 
Podstawowymi narzędziami pracy spedytora są komputer, fax oraz telefon.
Spedytor powinien biegle posługiwać się przynajmniej jednym językiem obcym oraz umieć wykorzystywać zalety Internetu. Spedytor może pełnić funkcje kierownika i podwładnego. Czas pracy uzależniony jest od liczby i rodzaju spraw wymagających załatwienia. Do podstawowych cech, jakie powinien posiadać spedytor, należy zdolność organizacji i negocjacji, łatwość w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi oraz samodzielność w pracy, zwłaszcza w zakresie podejmowania decyzji. Pracę spedytora powinna także cechować aktywność przejawiająca się w samodzielnym podejmowaniu działań, bez czekania na wydanie polecenia.
 

 

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku jest to kwalifikacja SPL.05.

Kwalifikacja: SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów.

Podstawy spedycji
Uczeń:
1) charakteryzuje rynek usług transportowych i spedycyjnych, 2) sporządza korespondencję służbową, 3) analizuje dane statystyczne wykorzystywane w spedycji,
4) opracowuje wyniki badań statystycznych,
5) wykonuje szkice i rysunki techniczne ładunków oraz jednostek ładunkowych,
6) charakteryzuje opakowania,
7) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Planowanie realizacji procesów transportowych i spedycyjnych
Uczeń:
1) charakteryzuje gałęzie transportu,
2) dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych,
3) ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami,
4) charakteryzuje infrastrukturę transportu,
5) planuje trasę przewozu.

Organizowanie procesów transportowych i spedycyjnych
Uczeń:
1) charakteryzuje organizację procesów transportowych zgodnie z przepisami prawa krajowego i międzynarodowego,
2) charakteryzuje organizację pracy w transporcie zgodnie z przepisami przepisy prawa,
3) ocenia jakość i efektywność procesów transportowych,
4) charakteryzuje procedury celne zgodnie z przepisami prawa.

Organizowanie procesu załadunkowego i rozładunkowego
Uczeń:
1) określa znaczenie logistyki w działalności transportowo-spedycyjnej,
2) charakteryzuje miejsca składowania i magazynowania ładunków,
3) charakteryzuje dokumenty magazynowe,
4) przygotowuje ładunki do przewozu,
5) dobiera sposoby oznaczania ładunku, jednostki ładunkowej i środka transportu,
6) przygotowuje i zabezpiecza ładunek w transporcie,
7) określa rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych, oraz technologię czynności manipulacyjnych,
8) opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych,
9) nadzoruje przebieg procesu transportowego,
10) stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych.

Sporządzanie korespondencji i prowadzenie negocjacji
Uczeń:
1) sporządza korespondencję handlową,
2) stosuje zasady negocjacji w kontaktach z kontrahentem,
3) prowadzi działania marketingowe dobrane do rodzaju usług transportowych i spedycyjnych lub wymagań klienta,
4) określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora,
5) stosuje reguły handlu międzynarodowego,
6) przeprowadza proces reklamacji.

Kalkulowanie cen i dokumentowanie realizacji procesów transportowych i spedycyjnych
Uczeń:
1) oblicza koszty usług transportowych i spedycyjnych,
2) wybiera rodzaj i zakres ubezpieczeń dotyczących realizacji usług transportowo- spedycyjnych,
3) sporządza dokumenty transportowe, spedycyjne i rozliczeniowe.

Przykładowe miejsca pracy:

- firmy transportowe,
- spedycyjne firmy kurierskie,
- urzędy pocztowe,
- agencje celne,
- wolne obszary celne,
- placówki handlowe,
- przedsiębiorstwa zajmujące się importem i transportem,
- firmy świadczące usługi transportowo-samochodowe, autokarowe, kolejowe, lotnicze, morskie itp.
- hurtownie zaopatrujące placówki handlowe w różne produkty.

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- podstawy organizacji przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego,
- podstawy transportu i spedycji,
- przewóz ładunków,
- podstawy prawa transportowego,
- język obcy zawodowy.

Zawody w zasięgu ręki:

Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.

 

TECHNIK LOGISTYK - 333107

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
 
Technik logistyk zajmuje się planowaniem, organizowaniem, kierowaniem i kontrolowaniem przemieszczania towarów od producenta do konsumenta oraz wykorzystaniem informacji płynących z rynku w celu optymalizacji korzyści wynikających z wymiany towarowej dla wszystkich uczestników tej wymiany. Technik logistyk powinien dostarczyć towar zgodnie z zamówieniem klienta oraz optymalizować koszty, aby właściwie prowadzić współpracę z klientami. Do podstawowych zadań należy również wybór procedury zakupów oraz wybór dostawców i towarów.
 
Technik logistyk analizuje stan zakupów i nimi zarządza, obsługuje zamówienia i organizuje transport, wykorzystując w tym celu systemy informatyczne. Aby realizować stawiane przed nim zadania, musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu planowania, finansów, marketingu, transportu i dystrybucji, analizy finansowej i ekonomicznej oraz prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie objętym jego działaniem. Poza wiedzą ekonomiczną i znajomością zasad zarządzania firmą, technik logistyk powinien posiadać umiejętności menedżerskie: szybko podejmować decyzje i logicznie przewidywać ich konsekwencje, posiadać zdolność koncentracji i umiejętność pracy pod presją. Potrzebna mu jest doskonała znajomość gospodarki, jego własnego rynku i specyfiki firmy oraz sektora transportowego. Nie bez znaczenia są także umiejętności planowania w różnym dystansie czasowym. Wobec konieczności ochrony środowiska, przed technikami logistykami stają nowe zadania związane z koniecznością odzyskiwania, zabezpieczania i utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych. Stanowiska logistyczne tworzone są w zasadzie w większości przedsiębiorstw, zarówno produkcyjnych, jak i usługowych. Poza zasadniczymi działaniami technik logistyk zajmuje się także poprawą elastyczności i zdolności adaptacyjnych firmy na rynku. Dba o utrzymanie jej w optymalnej gotowości do działania, zabezpiecza system dystrybucji, przepływ towarów, usług i informacji. 
 
Technicy logistycy zatrudniani są w przedsiębiorstwach logistycznych, handlowych, spedycyjnych itp. Najczęściej pracują jako koordynatorzy zaopatrzenia i zbytu, spedytorzy, przedstawiciele handlowi, magazynierzy. Mogą pracować także jako specjaliści do spraw sprzedaży i prognozowania popytu, planowania zakupów, handlu elektronicznego, obsługi klientów czy zarządzania centrum dystrybucyjnym, a także jako administratorzy taboru i organizatorzy transportu.
 
 
Technicy logistycy projektują, organizują i odpowiadają za efektywność działania systemów dystrybucji, transportu i komunikacji. Jako pracownicy średniego szczebla wykonują szereg zadań o charakterze zarówno operacyjnym, jak i kierowniczym. Poza typowymi zadaniami związanymi z przemieszczaniem masy towarowej, muszą posiadać umiejętności i wiadomości pozwalające im także zorganizować transport ludzi. Dlatego wśród zadań zawodowych, do jakich są przygotowani, są te, które pozwalają zaplanować i zorganizować bezpieczny, wygodny i szybki transport osób w ruchu krajowym i międzynarodowym. Praca technika logistyka wiąże się z nieustannym kontaktem z innymi ludźmi, dlatego od osób wykonujących zawód wymaga się wysokiej kultury osobistej, umiejętności jasnego formułowania przekazu, znajomości zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zasad negocjacji, dokładności w wykonywaniu powierzonych zadań. Ponadto ze względu na rozwijającą się współpracę międzynarodową wymagane jest, aby biegle posługiwał się co najmniej jednym językiem obcym w mowie i piśmie.
Logistyka jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną, która obejmuje wiedzę i umiejętności potrzebne do kształtowania racjonalnych strumieni zasobów i informacji. W każdej jednostce gospodarującej i administracyjnej realizowane są procesy logistyczne. Rozwój gospodarki, handlu i wszechstronna współpraca międzynarodowa stwarzają zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się zarządzaniem procesami logistycznymi. Chcąc poprawić elastyczność i zdolność adaptacyjną firmy, na rynku poszukuje się logistyków, którzy poprzez swoje działania przyczyniają się do poprawy ogólnej efektywności i do obniżania kosztów własnych i firm-partnerów. Analiza ofert pracy przedstawianych przez pracodawców wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na techników logistyków, specjalistów sprzedaży i obsługi klienta.
 

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w tym przypadku są to kwalifikacje SPL.01, SPL.04:

Kwalifikacja: SPL.01. Obsługa magazynów.

Podstawy logistyki
Uczeń:
1) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu logistyki,
2) stosuje zasady normalizacji w logistyce,
3) zabezpiecza dokumenty przeznaczone do przechowywania,
4) posługuje się miarami statystycznymi do wykonywania zadań zawodowych,
5) charakteryzuje systemy i procesy logistyczne,
6) charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji,
7) charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji,
8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Organizowanie pracy magazynu
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje i funkcje magazynów i centrów dystrybucji w procesach gospodarczych,
2) charakteryzuje zapasy w magazynie,
3) optymalizuje zagospodarowanie powierzchni i przestrzeni magazynowej,
4) charakteryzuje urządzenia i wyposażenie magazynowe służące do wykonywania zadań zawodowych,
5) charakteryzuje procesy magazynowe,
6) charakteryzuje proces zarządzenia zapasami i magazynem.

Przechowywanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje cechy zapasów decydujące o sposobie i warunkach magazynowania,
2) charakteryzuje parametry przechowywania zapasów,
3) monitoruje stany zapasów magazynowych,
4) analizuje miary oceny stanu zapasów w magazynie,
5) przechowuje zapasy, uwzględniając ich podatność naturalną i techniczną na magazynowanie,
6) przestrzega zasad gospodarowania opakowaniami, materiałami pomocniczymi i odpadami w magazynie.

Przyjmowanie i wydawanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje systemy zamawiania towarów,
2) oblicza wielkość i termin dostawy zapasów do magazynu,
3) przyjmuje towary do magazynu,
4) wydaje zapasy (np. materiały, wyroby gotowe, towary) z magazynu,
5) sporządza dokumentację dotyczącą przyjęcia i wydania zapasów,
6) posługuje się nowoczesnymi technologiami identyfikacji i znakowania zapasów oraz miejsc składowania,
7) stosuje systemy informatyczne w procesie magazynowania.

Zabezpieczanie majątku
Uczeń:
1) wyjaśnia potrzebę zabezpieczania majątku przedsiębiorstwa znajdującego się w magazynie,
2) zabezpiecza majątek przedsiębiorstwa znajdujący się w magazynie i majątek powierzony,
3) charakteryzuje metody kontroli stanu ilościowego i jakościowego majątku magazynu oraz zapasów magazynowych,
4) kontroluje stan majątku w magazynie i zapasów magazynowych,
5) oblicza koszty i cenę usług magazynowych.

Obsługiwanie klientów i kontrahentów
Uczeń:
1) prowadzi rozmowę sprzedażową zgodnie z zasadami komunikacji interpersonalnej,
2) przygotowuje ofertę handlową magazynu,
3) przeprowadza proces reklamacji.

 

Kwalifikacja: SPL.04. Organizacja transportu.

Podstawy logistyki
Uczeń:
1) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu logistyki,
2) stosuje zasady normalizacji w logistyce,
3) zabezpiecza dokumenty przeznaczone do przechowywania,
4) posługuje się miarami statystycznymi do wykonywania zadań zawodowych,
5) charakteryzuje systemy i procesy logistyczne,
6) charakteryzuje przepływy materiałów I procesy logistyczne w produkcji,
7) charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji,
8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Planowanie procesów transportowych
Uczeń:
1) charakteryzuje gałęzie transport,
2) charakteryzuje gałęzie transportu,
3) charakteryzuje infrastrukturę transportową w różnych gałęziach transportu,
4) planuje realizację usług transportowych,
5) dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi przewozu,
6) stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące realizacji usługi przewozu.

Organizowanie procesów transportowych
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje ładunków,
2) dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta,
3) formuje jednostki ładunkowe,
4) przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu,
5) dobiera rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych oraz technologię czynności manipulacyjnych,
6) dobiera sposób zabezpieczania ładunku procesie transportowym,
7) opracowuje harmonogram procesu transportowego,
8) dobiera systemy monitorowania ładunków i środków transportu,
9) stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych,
10) oblicza koszty procesu transportowego.

Dokumentowanie realizacji procesów transportowych
Uczeń:
1) stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowej,
2) sporządza dokumenty transportowe w języku polskim i angielskim,
3) stosuje przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
 

Przykładowe miejsca pracy:

- działy logistyki przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych, dystrybucyjnych, usługowych, transportowo – spedycyjnych,
- na stanowiskach specjalisty do spraw m.in.: sprzedaży i prognozowania popytu, planowania zakupów, handlu, logistyki miejskich usług infrastrukturalnych, pakowania i opakowań, transportu wewnętrznego, operatora zintegrowanych systemów informatycznych wspomagających zarządzanie logistyczne.

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- przedsiębiorstwo logistyczne w gospodarce rynkowej,
- logistyka w procesach produkcji,
- zapasy i magazynowanie,
- dystrybucja
- gospodarka magazynowa
- magazyny przyprodukcyjne
- magazyny dystrybucyjne

Zawody w zasięgu ręki:

Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.

TECHNIK MECHANIK - 311504

- okres kształcenia 5 lat,
- języki obce: język angielski i język niemiecki,
- praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- zajęcia praktyczne
 
Technik mechanik jest zawodem kształconym od wielu lat w zakresie podstaw mechaniki połączonej z elektroniką i automatyką. Zakresem swym obejmuje takie zagadnienia jak: budowa, eksploatacja i naprawa maszyn i urządzeń. Technicy mechanicy mogą znaleźć zatrudnienie zarówno na stanowiskach produkcyjnych, jak i stanowiskach nadzoru technicznego procesów wytwarzania maszyn i urządzeń m.in., jako: organizatorzy i nadzór przebiegu procesów wytwarzania maszyn i urządzeń, w stacjach obsługi pojazdów samochodowych, w zakładach produkcyjnych, jako kontrolerzy jakości, instalatorzy i wprowadzający do eksploatacji maszyny i urządzenia mechaniczne, dozorujący pracę oraz konserwujący maszyny i urządzenia techniczne. Technicy mechanicy pracują przeważnie w przemyśle, lecz także w budownictwie, górnictwie, komunikacji i transporcie, rolnictwie, usługach i w różnych innych dziedzinach gospodarki.
 Przemysł maszynowy należy do rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Technicy mechanicy należą do grupy poszukiwanych pracowników. Ze względu na spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń technicznych. Szybkie przeobrażenia w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach stwarzają potrzebę rozwijania kształcenia w zawodzie. Osoby przedsiębiorcze mogą tworzyć własne firmy. Technicy mechanicy znajdują zatrudnienie praktycznie we wszystkich zakładach projektowych, produkcyjnych i usługowych branż, w których są projektowane, produkowane i użytkowane i naprawiane maszyny i urządzenia mechaniczne oraz narzędzia pomiarowe, skrawające i inne. Technicy mechanicy są zatrudniani w sferze produkcyjnej i usługowej, głównie na stanowiskach średniego nadzoru technicznego. Najczęściej  są zatrudniani na stanowiskach związanych z: obsługą maszyn i urządzeń produkcyjnych, montażem  maszyn, kontrolą techniczną, organizacją i nadzorowaniem prac, konserwacją i naprawą eksploatowanych maszyn, organizowaniem zaopatrzenia i zbytu. Ze względu na wszechstronne przygotowanie w dziedzinie technologii mechanicznej jest zawodem szerokoprofilowym umożliwiającym łatwe przekwalifikowanie, co stwarza dodatkowe możliwości zatrudnienia.
 
Organizuje, nadzoruje i wykonuje prace związane z projektowaniem, wytwarzaniem, eksploatacją i utrzymaniem w ruchu różnego rodzaju maszyn i urządzeń mechanicznych, a zwłaszcza prowadzi ich montaż, naprawy i konserwacje; wykrywa i usuwa przyczyny awarii oraz uszkodzeń; wymienia zużyte lub uszkodzone elementy oraz zespoły w maszynach i urządzeniach.
Jego zadania obejmują:
- opracowywanie dokumentacji technicznej i ruchowej dotyczącej, realizacji procesów produkcyjnych;
- projektowanie i opracowywanie procesów technologicznych części maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia oraz montażu i demontażu podzespołów i zespołów;
- organizowanie obsługi technicznej maszyn i urządzeń, jak np: pompy i inne przenośniki cieczy, sprężarki, dmuchawy, ssawy, wentylatory, urządzenia oczyszczające powietrze, przekładnie, skrzynie biegów, sprzęgła i hamulce, napędy oraz sterowania hydrauliczne i pneumatyczne, maszyny do formowania, dozowania i konfekcjonowania produktów, roboty i manipulatory.

W trakcie całego cyklu kształcenia uczeń ma do osiągnięcia efekty właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie czyli MEC.05 i MEC.09:

 

Kwalifikacja: MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn iurządzeń

Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu
Uczeń:
1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
3) stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi,
4) wykonuje połączenia mechaniczne,
5) stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,
6) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej,
7) opisuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki,
8) opisuje układy mechatroniczne,
9) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
10) kontroluje jakość wykonanych prac,
11) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Podstawy procesów produkcyjnych
Uczeń:
1) dobiera części maszyn i urządzeń,
2) charakteryzuje techniki połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
3) przestrzega zasad tolerancji i pasowań,
4) określa zasady projektowania procesów technologicznych,
5) określa rodzaje produkcji,
6) rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej do wytwarzania części maszyn i urządzeń.

Organizowanie procesów technologicznych obróbki i montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) planuje proces technologiczny obróbki części maszyn i urządzeń,
2) planuje proces technologiczny montażu i demontażu maszyn i urządzeń,
3) planuje obróbkę cieplną i cieplno-chemiczną do wytwarzania części maszyn i urządzeń,
4) dobiera narzędzia i urządzenia do wytwarzania części maszyn i urządzeń,
5) sporządza dokumentację technologiczną obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) szacuje koszty wytwarzania wyrobów,
2) kontroluje i analizuje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń,
3) kontroluje przebieg prac na danym stanowisku,
4) kontroluje wydajność procesu produkcji i jakość wyrobów,
5) kontroluje stan techniczny narzędzi, maszyn i urządzeń,
6) określa zakres i terminy przeglądów i napraw maszyn i urządzeń,
7) zarządza gospodarką materiałową oraz odpadami,
8) sporządza dokumentację sprawozdawczą produkcji.

  

Kwalifikacja: MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających

Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
Uczeń:
1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
3) stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi,
4) wykonuje połączenia mechaniczne różnymi technikami,
5) stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,
6) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej,
7) opisuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej,
8) opisuje układy mechatroniczne konwencjonalne,
9) stosuje programy komputerowe do wykonywania rysunków technicznych i doboru maszyn, części maszyn i urządzeń,
10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Przygotowywanie obrabiarek skrawających do obróbki
Uczeń:
1) rozróżnia rodzaje obróbki skrawaniem,
2) dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów,
3) dobiera narzędzia skrawające do właściwości obrabianego materiału, rodzaju obróbki i obrabiarki,
4) dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem,
5) określa sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu oraz odczytuje dane z dokumentacji technologicznej,
6) charakteryzuje narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów.

Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających
Uczeń:
1) sprawdza działanie obrabiarek skrawających zgodnie z dokumentacją technologiczną,
2) dobiera i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych zgodnie z dokumentacją technologiczną,
3) mocuje narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych,
4) wykonuje operacje obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną,
5) dokonuje wymiany narzędzi skrawających,
6) prowadzi kontrolę procesu obróbki maszynowej,
7) stosuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów konwencjonalnych obrabiarek skrawających,
8) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację konwencjonalnych obrabiarek skrawających.

Wykonywanie obróbki na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie
Uczeń:
1) rozpoznaje punkty charakterystyczne obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie CNC (Computerized Numerical Control),
2) odczytuje i interpretuje informacje występujące w programach obróbki i układach sterowania obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie,
3) korzysta z kodu języka programowania do edycji programów obróbki,
4) rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenia i dane do nastawienia obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie,
5) uruchamia obrabiarki skrawające sterowane numerycznie,
6) ustala i mocuje przedmioty do obróbki skrawaniem,
7) mocuje oprawki i narzędzia skrawające w gniazdach narzędziowych lub umieszcza w magazynie narzędziowym obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie,
8) ustala i wprowadza do sterownika obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie wartości korekcyjne narzędzi skrawających przed uruchomieniem programu obróbki skrawaniem,
9) wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie,
10) dokonuje wymiany ostrza w przypadku nadmiernego zużycia lub uszkodzenia,
11) przeprowadza korektę wyników obróbki skrawaniem,
12) wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie,
13) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie.

 

Przykładowe miejsca pracy:

- biura projektowe maszyn i urządzeń,
- działy gospodarki narodowej w sferze produkcyjnej i usługowej głównie,
- na stanowiskach średniego nadzoru technicznego związanych z projektowaniem, wytwarzaniem i eksploatacją maszyn i urządzeń.

Przykładowe przedmioty szkolne: 

- podstawy konstrukcji maszyn i maszynoznawstwo,
- technologia z materiałoznawstwem,
- układy sterowania i regulacji,
- techniki wytwarzania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
- technologia napraw elementów maszyn,- urządzeń i narzędzi,
- organizacja i nadzór procesów produkcji,
- podstawy konstrukcji maszyn,
- podstawy sterowania iregulacji mszyn,
- technologia obróbki skrawaniem. 

Zawody w zasięgu ręki:

Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.

 

 

Branżowa Szkoła II Stopnia

Kontakt CEZiB

Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu
w Gorzowie Wlkp. 
ul. Warszawska 48

  667-659-100 - sekretariat główny
  667-659-304 - sekretariat TM nr5, BSIS nr5
  667-002-737 - sekretariat TBiS nr1, BSIS nr1
  667-004-797 - pedagog/psycholog
  667-003-392 - asystent międzykulturowy/Aсистент Mіжкультурний
  667-659-210 - kursy dokształcania młodocianych pracowników
  667-004-738 - administracja
e-mail: cezib@edu.gorzow.pl

Firmy współpracujące

Copyright © 2025. Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim Rights Reserved.


Facebook skype digg